Створення підручників в УРСР у 1940-х – 1960-х рр.: методологічні та організаційні аспекти.
Ключові слова:
підручник, освіта, процес, педагог, УРСР, видання, програма, авторАнотація
Протягом 1940–1960-х рр. в освіті УРСР поставало питання творення та забезпечення підручниками шкіл. З огляду на сучасність, метою нашої роботи є вивчення цього питання, спираючись на загальнонаукові та конкретно історичні принципи та методи наукового дослідження. Проаналізувавши джерельну базу дослідження можна відзначити, що створення підручників протягом 1940–1960-х рр. стало важливою складовою освітнього процесу. Очевидним залишався схематизм подання матеріалів для учнів, що обумовлювався суспільно-політичним замовленням. Їхня поява обумовлювалась програмовим матеріалом, який спонукав авторів до оновлення або створення зовсім нового. Створюючи підручники, залучали фахівців із різних галузей знань. Серед авторів і рецензентів були як науковці, так і педагоги-практики, кожен з яких по-своєму бачив власну діяльність. Перепонами до їхньої системної та плідної роботи стали брак матеріальних та людських ресурсів. Часто матеріал переобтяжував учнів, формував у них стандартне мислення, не враховував індивідуальні психофізіологічні особливості розвитку, обмежував їхню творчість. Існувала певна схема створення та видання підручників, яка має відгомін і на сучасному етапі цього процесу. Позитивним у зазначений період залишалось видання підручників для дітей – представників різних етносів, які мешкали в УРСР, що створювало передумови до вивчення їхньої культури, хоча існували певні ідеологічні перепони до повного розкриття їхнього потенціалу. Теоретичне застосування нашої роботи можливе у процесі вивчення спецкурсів з вітчизняної історії та культури. Практичне – в процесі вирішення питань, пов’язаних зі створенням підручників, вирішенням змістових та організаційних аспектів цього питання. У майбутньому варто звернути увагу на особливостях підручникотворення для різних ланок школи протягом періоду, що вивчається.Посилання
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://javalibre.com.ua/javabook/author/bio/25233 / Балашші Балінт.
Бондар Л. Розвиток підручникотворення в галузі початкової освіти України (40–80-ті роки ХХ ст.) / Л. Бондар // Рідна школа. – 2014. – № 4–5. – С. 72–76.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vseslova.com.ua/word/ %D0%92%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%88%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1 %82%D1%96_%D0%9C%D1%96%D1%85%D0%B0%D0%B9-17063u / Верешмарті Міхай.
Волошина Н. Підручникотворення на порозі третього тисячоліття / Н. Волошина // Українська література в загальноосвітній школі. – 2006. – № 3. – С. 2–4.
Жидецький Ю. Стан і перспективи підручникотворення в Україні / Ю. Жидецький // Друкарство. – 2005. – № 4. – С. 46–48.
Збірник наказів Міністерства освіти УРСР. – 1947. – № 2. – С. 13 – 14.
Збірник наказів Міністерства освіти УРСР. – 1950. – № 5. – С. 2 – 3.
Збірник наказів Міністерства освіти УРСР. – 1950. – № 5. – С. 4 – 5.
Збірник наказів Міністерства освіти УРСР. – 1954. – № 8. – С. 23 – 24.
Збірник наказів Міністерства освіти УРСР. – 1947. – № 12. – С.11 – 12.
Йожеф Етвеш фон Вашарошнамень [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AD%D1%82%D0%B2%D1%91%D1% 88,_%D0%99%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D1%84
Катона Й. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikisource.org/wiki/%D0%AD%D0%A1%D0%91%D0%95/%D0%9A%D0%B0%D1% 82%D0%BE%D0%BD%D0%B0,_%D0%99%D0%BE%D0%B7%D0%B5%D1%84
Кодлюк Я. Розвиток підручникотворення в початковій освіті України в 60–80-х роках ХХ століття / Я. Кодлюк // Шлях освіти. – 2003. – № 1. – С. 50–54.
Ласло Карлович Балла [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=40155
Лелюх І. Внесок Ніли Волошиної в розвиток українського підручникотворення / І. Лелюх // Українська література в загальноосвітній школі. – 2013. – № 5. – С. 13–15.
Мігай Чоконаї Вітез [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://javalibre.com.ua/java-book/author/bio/25233
Петефі Шандор [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gorodenok.com/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D1%84%D1%96%D1%88%D0 %B0%D0%BD%D0%B4%D0%BE%D1%80D0%B1%D1%96%D0%BE%D0%B3 %D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F-%D1%96%D1%82%D0%B2%D0 %BE%D1%80%D1%87%D0%B8%D0%B9-%D1%88%D0%BB%D1%8F/
Прихода Я. Видавнича і мовна культура шкільних підручників / Ярослава Прихода // Вісник Книжкової палати. – 2011. – № 9. – С. 5–8.
Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (далі – ЦДАВОВУ України).
Центральний державний архів громадських об’єднань України (далі – ЦДАГО України).
ЦДАВОВУ України. – Ф. 166. – Оп. 15. – Спр. 1809.
ЦДАВОВУ України. – Ф. 166. – Оп. 15. – Спр. 3163.
ЦДАВОВУ України. – Ф. 166. – Оп. 15. – Спр. 566.
ЦДАГО України. – Ф. 1. – Оп. 73. – Спр. 421.
ЦДАГО України. – Ф. 1. – Оп. 73. – Спр. 533.
ЦДАГО України. – Ф. 1. – Оп. 73. – Спр. 595.
ЦДАГО України. – Ф. 1. – Оп. 73. – Спр. 402.
ЦДАГО України. – Ф. 1. – Оп. 73. – Спр. 545.
Ягупов В. В. Педагогіка – Дидактичні категорії: навчальний план, навчальна програма, навчальна дисципліна, підручник і посібник [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eduknigi.com/ped_view.php?id=126