Альтернативні школи України: історія становлення і перспективи.
Ключові слова:
альтернативне навчання, авторська школа, альтернативна школа, програма розвитку «Росток», школа-комплекс М. ГузикаАнотація
У статті розглядається питання історії становлення альтернативної освіти, з’ясовується сутність альтернативної школи як педагогічного явища. Метою авторського дослідження є визначення пріоритетів альтернативних педагогічних систем України на прикладі авторської школи XIX–ХХ ст., досвід організації навчання яких заклали фундамент сучасних авторських шкіл, окреслення їх переваг і недоліків.
Аналіз досліджень наукового доробку окресленої проблеми, зокрема робіт О. Сухомлинської, Л. Баталія, Л. Рубан, Л. Пуховської, І. Кравця та інших дослідників дали можливість узагальнити зарубіжний і вітчизняний досвід альтернативної освіти, визначити принципи організації діяльності освітнього закладу в статусі альтернативного.
Найбільш цікавими вітчизняними освітніми проектами вважаємо комплексну програму розвитку дітей «Росток», програму Всебічного розвитку дитини «Крок за кроком», систему розвивального навчання, комплексну систему навчання М. Гузика. У статті розглянуто один із напрямів альтернативного навчання – освітні проекти, які дають можливість поєднати систему класичної освіти з авторськими новаціями. Альтернативні школи спрямовані на створення комфортного середовища, розкриття здібностей, розвиток дитини як творчої самоорганізованої особи. Як і класичне, альтернативне навчання має свої плюси і мінуси, але саме його існування збагачує сучасне освітнє середовище новими ідеями, відкриває нові можливості для експериментальної перевірки творчих авторських здобутків, відкриває нові перспективи для шкіл майбутнього.
Посилання
Баталія Л. Порівняльний аналіз альтернативних шкіл Чехії, Польщі і Словаччини / Л. Баталія // Нова педагогічна думка: наук. журн. / Рівнен. обл. ін-т після- диплом. пед. освіти, Рівнен. держ. гуманіт. ун-т; гол. ред. М. А. Віднічук. – 2012. – №. 4. – Рівне. URL: http://www.stattionline.org.ua/pedagog/106/19489-porivnyalnijanaliz-alternativnix-shkil-chexiї-polshhi-i-slovachchini.html
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 366 с.
Гузик Н. В. Комбінована система М. П. Гузика в контексті навчання дітей історії: Загально-дидактичний і методичний аспекти / Н. В. Гузик. – К.: Плеяди, 2005. – 149 с.
Гузик М. П. Комбінована система організації навчально-виховного процесу в загальноосвітній школі: Автореферат дис. канд. пед. наук: 13.00.09 / Гузик Микола Петрович; Ін-т педагогіки, АПН України. – К., 2004. – 25 с. URL: http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:sXnF0L3rfjIJ:scholar.google.co m/&hl=uk&as_sdt=0,5
Джон Д’юї. Демократія і освіта / Д’юї Джон. – Львів: Літопис, 2003. – 294 с.
Заболотна О. Альтернативна освіта як предмет наукового дискурсу у вітчизняному та зарубіжному педагогічному просторі / О. Заболотна // Порівняльно- педагогічні студії. – № 1, 2009. pdf. URL: http://www.academia.edu/948689/ АЛЬ- ТЕРНАТИВНА_ОСВІТА_
Закон України «Про освіту». 1852-VIII від 21.02.2017, прийнятий Верховною Радою України 05.09.2017 // Голос України від 27.09.2017 – № 178–179
Педагогічний словник / За ред. М. Д. Ярмаченка. – К.: Педагогічна думка, 2001. – 516 c.
Побірченко Н. С. Змістовний аспект поняття «авторська школа»/ Н. С. Побірченко. URL: http://intellect-invest.org.ua/rus/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n2_2008_st_7/
Пушкарьова Т. О. «Росток» – успішний інноваційний проект» / Т. О. Пушкарьова, Е. В. Воронцова, Л. В. Карачун. URL: http://www.rostok.org.ua/literatura/ publikatsiyi
Сухомлинська О. Чи були школи В. О. Сухомлинського і О. А. Захаренка альтернативними існуючим? / О. Сухомлинська // Рідна школа. – 2010. – № 9. – С. 13–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2010_9_5
Тарасов Лев Васильевич. Физика вокруг нас // Потенциал. URL: http:// potential.org.ru/Authors/LevTarasov
Туз А. Альтернативна школа: як вибрати? / Альбіна Туз. URL: http:// kiterra.kiev.ua/alt_choice/
Цырлина Т. В. Гуманистическая авторская школа как социокультурний феномен ХХ века: Дис. … док. пед. наук. 13.00.01 / Т. В. Цыркулына – М., 1999. – 323 с.