Історичне кіно в дослідженнях пам’яті в Україні часів трансформації.

Автор(и)

  • Olha Hontarska Інститут історії ім. Тадеуша Мантейфеля Польської академії наук (Варшава, Польща)

Ключові слова:

memory politics, prosthetic memory, cinematography, massculture, historical films, Post-Soviet transformation

Анотація

The paper focuses on historical films and especially feature films as historical sources important in memory studies. Methodological challenges and notions as prosthetic memory are also mentioned here. The main aim is to raise interest and attention for the cinematic representation of the past in historical research.This study is an attempt to overview the role of government and mass culture in memory shaping. The above mentioned is used as a background and make a broader context for presenting the case of Ukrainian cinema of Post-Soviet period.

Біографія автора

Olha Hontarska, Інститут історії ім. Тадеуша Мантейфеля Польської академії наук (Варшава, Польща)

аспірант

Посилання

Strupp Ch., Johan Huizinga: Geschichtswissenschaft als Kulturgeschichte. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1999. С. 249, цит. за: Burke P., Eyewitnessing. The Uses of Images as Historical Evidence. London: Reaktion Books, 2001. С. 224.

Ferro M., Kino i histroria. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. 292 с.

White H., Historiografia i historiofotia. Film i historia: antologia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2008. 359 с.

Witek P., Metodologiczne problemy historii wizualnej. Ейдос. Альманах теорії та історії історичної науки. Вип. 7. Київ: Інститут історії України, 2013. С. 244–260

Брюховецька Л. І. Найцікавіша історія в Європі. Екранні версії. Київ: Задруга, 2014. 493 с.

Olejniczak W. Film fabularny jako źródło historyczne. Media audiowizualne w warsztacie historyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2008. С. 25–52.

O’Connor J. Image As Artifact. The Historical Analysis of Film and Television. Melbourne: Robert E. Krieger Publishing Co., 1990. цит. за: Rozbite lustra historii. Rozmyte ślady historii. Metodologiczne problemy audiowizualnej koncepcji źródła historycznego. Historyk wobec źródeł. Historiografia klasyczna i nowe propozycje metodologiczne. Łódź: Ibidem, 2010. С. 91–106.

Landsberg A., Prosthetic memory. The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture. New York: Columbia University Press, 2004. 240 с.

Брюховецька Л. І. Приховані фільми. Українське кіно 1990-х. Київ: АртЕк, 2003. 382 с.

Портнов А. Історії для домашнього вжитку. Есеї про польсько- російсько-український трикутник пам’яті. Київ: Критика, 2013. 344 с.

Matusiak A. Ukraińskie kino lat 90. XX wieku w poszukiwaniu tożsamości narodowej. Porównania. 2007. В. 4. С. 139–146.

Госейко Л. Історія українського кінематографа 1896–1995. Київ: КіnоКоло, 2005. 464 с.

Зубавіна І. Б. Українське кіно часів «перебудови»: зміна долі. Нариси з історії кіномистецтва України. Київ: Інтертехнологія, 2006. 862 с.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Вплив історичної пам’яті на культурну та національну ідентичність